Re-kånken tillverkas av återvunna PET-flaskor

Re-kånken tillverkas av återvunna PET-flaskor

När produktutvecklarna på Fjällräven drog igång arbetet med Re-Kånken var målet att skapa en ryggsäck med minsta möjliga miljöpåverkan.
Resultatet är en ryggsäck som till 95 % tillverkas av återvunna PET-flaskor.

Men den största miljövinsten är besparingen av vatten som sker vid tillverkningen. Och det är riktigt bra eftersom sötvattenbrist är ett stort problem i Kina där Re-Kånken tillverkas och en stor del av världens textilindustri ligger.

Ny teknik spar vatten, energi och kemikalier

En av de största miljöbovarna inom textilindustrin är infärgningen av tyg. Processen kräver stora mängder kemikalier, energi och sötvatten då tyget färgas i kemikaliebad, sköljs i sköljbad och torkas i stora ugnar.

— Fjällräven arbetar ständigt med att hitta sätt att minska den miljöbelastning som vår produktion medför, och ett led i det arbetet var att hitta nya och mer miljövänliga infärgningsmetoder, säger Svante Björkroth som är produktutvecklare på Fjällräven.

Det tog Fjällräven två år att hitta ett alternativ till konventionell infärgning av tyg, och idag tillverkas Re-Kånken med en teknik som kallas SpinDye.

Tre Re-Kånken-ryggsäckar bredvid varandra. Ryggsäckarna är helt enfärgade i grönt, rosa respektive gult. Nedanför ryggsäckarna syns följande symboler: kretslopp, PET-flaska, garnnystan, en droppe, en blixt, ett blad.

Den nya tekniken förbrukar 75 % mindre vatten, 67 % mindre kemikalier och 39 % mindre energi. Dessutom är koldioxidutsläppen 20 % lägre än vid konventionell infärgning av tyg.

SpinDye innebär alltså stora miljövinster, men eftersom tekniken fortfarande är relativt ny medför den utmaningar i form av mindre flexibilitet och högre kostnader.

— Fördelarna med konventionell infärgning är att den sker i slutet av produktionskedjan, säger Svante Björkroth.
— Tyget tillverkas då i förväg och en beställare kan lägga en order på små kvantiteter av varje färg. Det innebär mer flexibilitet för ett företag som Fjällräven som snabbt kan förnya och förändra sitt sortiment.

— Med SpinDye-tekniken tillsätts färgen redan då den återvunna polyestern spinns till tråd, säger Svante Björkroth. Det innebär att vi måste bestämma färg tidigt i produktionskedjan – redan innan tyget vävs.

Trots att tekniken medför mindre flexibilitet har Fjällräven valt att satsa på SpinDye och garnet tillverkas nu i 12 färger. Garnet används sedan till väven i ryggsäckarna Re-Kånken och Re-Kånken Mini.

Fyra ryggsäckar fotograferade framifrån och från sidan; i grått, rosa, turkost och gult.
Till skillnad från Kånken är Re-Kånken helt monokrom, dvs enfärgad.
Närbild på Kåken-logotypen som är broderad på ryggsäckarnas framsida. Tråden är i samma färg som väven i ryggsäcken.
Broderad logotype på Re-kånken.
Grå Rekånken-ryggsäck fotograferad rakt framifrån.

TIPS! Re-kånken är ett bra exempel både på en upcyclad produkt och ett downcyclat material. Läs mer i artikeln Upcycling – den ultimata guiden.

Re-Kånken tillverkas av en enda lång tråd

”Garnet” som används i Re-Kånken är egentligen en polyestertråd som tillverkas av återvunna PET-flaskor. Tråd motsvarande 11 PET-flaskor blir till en normalstor Re-Kånken, medan 9 PET-flaskor blir till en Re-Kånken Mini.

Det återvunna materialet i Re-Kånken är certifierat enligt Global Recycle Standard. Det innebär att du som konsument kan vara säker på att materialet har använts tidigare och verkligen är återvunnet.

Re-Kånken är alltså en ryggsäck som är genuint schysst mot miljön. Men trots de stora miljöfördelarna med Re-Kånken finns inga planer på att ersätta materialet i den vanliga Kånken-ryggan.

— Originalet kommer alltid att vara originalet och en del av charmen med originalryggsäcken ligger i materialet som sådant, säger Svante Björkroth.
— Det påminner lite om en oljerock genom att det åldras vackert, och en 30 år gammal ryggsäck kan vara lika snygg som en ny – bara på ett annat sätt.

En blå Kånken-ryggsäck med slitna partier. Ryggsäcken har ett vitt, runt märke mitt fram, med orden "Fjällräven Kåken” i rött. Mitt i märket syns en stiliserad röd räv.
Patinerad Kånken-rygga, 1980-tal
En röd Knåken-ryggsäck med blå handtag. Ryggsäcken är i äldre modell med en stiliserad räv tryckt i vitt på ryggsäckens ytterficka.
”Originalet”, 1978

Världens mest sålda ryggsäck

Fjällräven är generellt försiktiga när det gäller att förnya originalryggsäcken Kånken. Designen av ryggsäcken är i stort sett densamma idag som när ryggsäcken ritades 1978. Istället är det färger och storlekar som står för variationen.

I Fjällrävens ordinarie Kånken-utbud ingår 40 olika färgställningar (!) och inför våren och sommaren 2019 lanseras dessutom en specialedition. Specialeditionen består av grafiska mönster av designern Erik Olavsson och barnboksillustratören Cecilia Heikkilä (nedan).

Kånken Art ”Fable”, Cecilia Heikkilä
Kånken-ryggsäck med ett mönster med olika böljande fält i rosa, mörkblått, rött, gult, turkost, brunt och vitt.
Kånken Art ”Landscape”, Erik Olavsson

När Kånken lanserades 1978 tillverkades den i 400 exemplar och två färger: rött och blått. Idag produceras Kånken i 200 000 exemplar per år, i åtta storlekar och 40 olika färgställningar.

Fjällrävens viktigaste marknad är Tyskland och därefter kommer USA och Kanada. Först på femte plats kommer Sverige.

Enligt Svante Björkroth är en typisk Kånken-köpare antingen en ganska ung person eller en småbarnsförälder som köper en Kånken Mini till sina barn.
Ofta finns ett stänk nostalgi med i bilden och de flesta som köper en Kånken har haft en som barn.

Totalt har Kånken sålts i över 3 miljoner exemplar och Kånken är därmed världens mest sålda ryggsäck.

En animerad, gul Kånken-ryggsäck hoppar upp och ned i något som liknar ett ”glädjeskutt”.
Rätt att vara kaxig – Kånken är världens mest sålda ryggsäck.

Varför tillverkar inte Fjällräven den klassiska Kånken-ryggan i det miljösmarta materialet?

Med tanke på att Kånken säljer i så stora volymer är det synd att den inte tillverkas i samma miljösmarta material som Re-Kånken.

Anledningen är försiktighet från Fjällrävens sida, och oviljan att förändra ett vinnande koncept. Det betyder att Fjällräven tror (befarar) att en förändring i materialet skulle göra att köparna sviker och att försäljningen sjunker.

Men Fjällräven – våga lita på att era kunder inte prioriterar hur deras Kånken-rygga ser ut om 30 år, utan hur världen/planeten ser ut om 30 år. För är det några som vill göra medvetna och hållbara val så är det just er kundgrupp: unga människor och småbarnsföräldrar.

Dessutom är den största skillnaden mellan Kånken och Re-Kånken inte materialets egenskaper, utan att Re-Kånken saknar den klassiska Kånken-ryggans signum: det vita märket med den röda räven. Och det är synd eftersom det gör att många väljer en klassisk Kånken, framför den miljösmarta Re-Kånken.

Närbild på det runda märket på en turkos Kåken-ryggsäcks framsida. Märket har röd räv och text mot vit botten. Texten lyder: ”Fjällräven Kånken”.
Triggar nostalgi: runt semi-reflekterande märke på den klassiska Kånken-ryggsäcken.

Så därför, Fjällräven: lås er inte vid idén att Re-Kånken ska se annorlunda ut än den vanliga Kånken. Genom att istället skapa en ryggsäck där designen i Kånken möter materialet i Re-Kånken är ni schyssta mot era köpare och tvingar dem inte att välja mellan den klassiska designen och det hållbara materialet.

Ni skulle kunna kalla den nya Kånken-kombon ”Kånken Conqueror” – ”Conqueror” eftersom den skulle (fortsätta) erövra världen åt er, bara med 200 000 betydligt mindre ekologiska fotavtryck om året.


FAKTA – RE-KÅNKEN

• Re-Kånken sys i Vietnam. Själva materialet tillverkas i Kina.

• Kånken består av tre material: polyestern i ryggsäcken, metall i knappar och dragkedja och hårdplast i spännena på axelbanden. Metall och hårdplast återvinner vi idag, men det finns ingen fungerande infrastruktur för återvinning av polyester. Den dag infrastrukturen är på plats, kommer Re-Kånken vara 100 % återvinningsbar. Fram till dess går den inte att återvinna som ”PET-flaska”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Exempel på upcycling: en stol tillverkad av ett element, ett bord med cykelhjul som bordsben och Adidas sko UltraBoost Parley.
Up Next:

Upcycling – den ultimata guiden

Upcycling – den ultimata guiden