Peterson Stoop är designduon som ger nytt liv åt gamla sneakers. Sedan starten 2016 har de förvandlat 3 000 par skor från kasserad gympadojja till trendig stilikon. Deras mål är att driva sneakerindustrin i hållbar riktning – genom återbruk och redesign.
Jarah Stoop och Jelske Peterson använder samma tekniker som vilken skomakare som helst. Det mesta arbetet görs för hand och grövre sömmar sker på symaskiner anpassade för kraftiga material, som läder, skinn och päls. Ändå är de inga vanliga skomakare, och de lagar inga vanliga skor. I stället arbetar de med sneakers, som de plockar isär, reparerar och bygger upp på nytt.
— De flesta utslitna sneakers hamnar på soptippen eller eldas upp. Vi ger dem nytt liv och en ny design, säger Jarah Stoop.
Designduon håller till i en gammal lagerlokal i norra delen av Amsterdams hamn. Här, där Ostindiefararna brukade lossa te och kaffebönor, är nu ett kreativt centrum för konstnärer, designers och unga entreprenörer. Peterson Stoop huserar på första våningen, aningen trångbott i tre rum plus verkstad.
Sedan starten för fem år sedan har flera tusen sneakers fått nytt liv i Peterson Stoops ateljé. Skorna tvättas, desinficeras och målas om vid behov. Därefter får de en ny sula och eventuella skador repareras. Skorna får också en ny look med hjälp av detaljer i naturfärgat skinn.
Tusentals skor får nytt liv
Produktionstiden för ett par skor är mellan fem timmar och två arbetsdagar. Det beror på modell och på hur många material som används i skon.
— Vår signaturdesign är en sko med vågformat randläder. Vi skapade designen i samarbete med Timberland där vi tog vara på spill från fabriksgolvet, berättar Jarah Stoop.
Skor som inte går att rädda plockas isär till sina beståndsdelar. Ofta är det Jelske Peterson som sitter vid symaskinen och sammanfogar skinnbitar som fortfarande går att använda. Ur lapptäcket plockar hon sedan mönsterdelar som blir grunden i nya skor, med ny sula, naturfärgat skinnfoder och skosnören av läder.
— De här modellerna är populära i Japan där det finns en lång tradition av återbruk. Vi upplever också att det finns en annan respekt för hantverket där. Och den som gillar varumärken kan få lite av varje: Nike-swoshen på tån och Adidas treklöver på hälen.
För oss är det viktigt att använda befintliga material så långt vi kan. När skorna är klara packar vi dem i skopåsar som vi tillverkar av gamla t-shirts. Ärmarna från t-tröjorna använder vi som skoblock och skokartongerna slår vi in i tidningspapper.
Jarah Stoop
2 000 sneakers på lager
Peterson Stoop köper in sina sneakers från alla möjliga håll: på nätet, i second hand-butiker och direkt från sorteringsanläggningar. De jobbar enbart med sneakers i skinn och helst med de etablerade varumärkena, som Nike, Reebok och Adidas.
Jarah Stoop slår ut med handen och visar mot lagerhyllorna: Här trängs 2 000 par skor i väntan på en redesign. Nike Air, Air Jordan, Stan Smith – helt enkelt eliten bland sneakermodeller. Hennes egen favorit är Nike’s Air Force One – en klassisk modell som sett likadan ut sedan början av 1980-talet.
Sneakercommunityn är kanske ännu mer upphängd på varumärken än andra subkulturer. Och Nike är nummer ett. Så fort det är en swosh på en sko så ökar värdet.
Jarah Stoop
Som designer befinner sig Jarah Stoop mitt i sneakerbubblan, men privat väljer hon att ställa sig utanför. På fötterna har hon tjugo år gamla skinnskor som hon tillverkat själv. Hon har sulat om dem ett par gånger och putsar till dem ibland, och trots sin ålder håller de stilen.
— En vanlig skinnsko går att laga hur många gånger som helst. Med sneakers är det annorlunda. Det finns inget enkelt sätt att laga en sneaker och de flesta skomakare vill inte ens försöka. Det är därför vi måste plocka isär skorna innan vi kan laga dem och bygga upp dem på nytt.
Design för lång livslängd
Jarah Stoop grundade företaget tillsammans med Jelske Peterson år 2016. De möttes på konsthögskolan ArtEZ i Arnhem och delar en passion för skomakaryrket. Tillsammans har de skapat en innovativ uppstickare som utmanar sneakerindustrin.
— Branschen präglas av ett linjärt tänkande där skorna designas för att användas en kort tid och sedan skrotas. Utseende och varumärke prioriteras framför ett långsiktigt tänk och hållbar design.
Peterson Stoops mål är att ge sneakers en längre livslängd och att åstadkomma en förändring inom sneakerindustrin. Framför allt vill de inspirera andra aktörer att tillverka skor som faktiskt går att laga.
— Enkla justeringar på ritbordet kan avgöra om en sko får en lång livslängd eller inte. Som designer måste du tänka: Om jag använder det här materialet, den här sulan och den här konstruktionen – hur lätt kommer skon gå att laga då? Viktigast är att du som designer inte skapar någonting som slutar på en soptipp.
Utslitna skor som inte går att laga hamnar på soptippen eller eldas upp. I långa loppet kommer våra skor också att hamna där, men innan dess kommer vi laga dem om och om igen. Det mest hållbara vi kan göra är att ta vara på det vi redan har.
Jarah Stoop
Spirande medvetenhet
Peterson Stoops hållbara etos har givit eko inom modevärlden. Sedan starten har de samarbetat med flera stora aktörer, bland annat Timberland och modedesignern Iris van Herpen. Jarah Stoop märker även en förändring i kundernas attityder: från slit och släng-mentalitet till spirande medvetenhet. Beställningar på skräddarsydda lagningar kommer in från hela världen; senast anlände ett par slitna Asics från en kund i New York.
— Ett par sneakers kan ha hängt med många år innan de kommer till oss. Vissa skor är mer speciella: kanske har någon sprungit ett Marathon i dem, eller så har de nött asfalten på en basketplan i tio år. Oavsett är det vårt jobb att ge dem nytt liv. Löparskor, tennisskor, basketskor, gympadojjor – alla sneakers förtjänar en andra chans.
LÄS MER! Återbruk – din guide till vad, hur och varför >
TIPS!
–––
Peterson Stoop gör skräddarsydda lagningar på beställning. Det betyder att du kan skicka iväg dina utslitna sneakers till Amsterdam där de får nytt liv. Beställningar trillar in från hela världen så räkna med att väntetiden kan bli lång, mellan tio och tolv veckor.
www.petersonstoop.com