Sjöpennor, rörkoraller och cylinderrosor. Skulpturala, taktila och sinnligt vackra. Portugisiska konstnären Vanessa Barragão återger korallernas skönhet med textila och återbrukade material. Hennes konstverk förmedlar också ett miljöbudskap – om klimatförändringar och vikten av att värna ett av jordens mest artrika ekosystem.

Vanessa Barragãos studio är belägen i Albufeira i södra Portugal. Här skapar hon mattor och bonader med traditionella hantverkstekniker. Storleken på konstverken varierar men det visuella temat är alltid detsamma: korallernas rika värld av färg och form.

— Jag har fascinerats av livet under ytan sedan jag var barn: färgerna, formerna och texturerna. Idag är de både mitt yrke och min passion, säger Vanessa Barragão.

Central Park Tower Rug

Vanessa Barragãos arbetsmaterial är spill från textilindustrin som hon tar vara på enligt en strikt zero waste-filosofi. Sedan 2014 samarbetar hon med flera fabriker i Portugal och tar emot kasserade material som annars skulle eldas upp.

— Det sker ett enormt svinn inom textilindustrin, säger Vanessa Barragão. Bland annat kasseras stora mängder garn på grund av nyansskillnader i färgen.

Garnerna är ofta dammiga när de kommer till studion. Det kan också gå insekter i garnet, framför allt i ullen. Allt material rengörs därför noggrant innan det rullas upp på stora spolar. Totalt har hon hundratals spolar i lager, laddade med ull-, bomulls- och jutegarn.

— Jag arbetar bara med naturmaterial och framför allt med ullgarner. Dels eftersom ullen är en miljövänlig fiber, dels eftersom den passar bra för de tekniker jag använder. 

Varje år anländer tonvis med trassliga garnhärvor till Vanessa Barragãos studio. Garnerna reds ut och rengörs noggrant innan de rullas upp på stora spolar, redo för en andra chans.

Återbrukade ullgarner imiterar korallrevens myllrande landskap.

VAD ÄR ZERO WASTE?
–––
Zero waste är ett engelskt uttryck som beskriver all sorts tillverkning som inte ger något avfall. Den svenska översättningen, noll avfall, beskriver istället är en livsstil för personer som strävar efter att deras konsumtion ska ge upphov till så lite skräp som möjligt, bland annat genom att helt undvika förpackningar. ”Zero waste” och ”noll avfall” är alltså inte samma sak, trots de språkliga likheterna.

Traditionella hantverkstekniker

Vanessa Barragão använder enbart traditionella hantverkstekniker, som virkning, tuftning och filtning. Virkning passar bäst för skulpturala former, filtning till blommor och blad. De stora partierna, luggen, skapar hon med hjälp av virknål och ryaknutar. Ett annat verktyg är saxen; med den skulpterar hon fram korallernas former. Allt arbete sker för hand och utan maskiner och till sin hjälp har hon flera skickliga hantverkare. De flesta tillhör hennes familj, som systern Telma, mamma Zélia och moster Miu. Mormor Peta och farmor Edit hjälper också till, bland annat genom att virka koraller.

— Det var mormor och farmor som lärde mig virka när jag var sex år – idag hjälper de mig att förverkliga min dröm.

Luggen skapas med hjälp av virknål och ryaknutar – korallerna virkas och blommorna filtas.

En gles juteväv används som kanvas för både mattor och bonader.

Vanessa Barragão tillhör en familj av skickliga hantverkare. I hennes team ingår från vänster: farfar Chico, Catarina Nunes, Vanessa Barragâo, lillasyster Telma, farmor Edit, mamma Zélia och Genoveva Lisboa.

Världskarta i jätteformat

Vanessa Barragãos största verk hittills är Botanical Garden – en väggbonad i jätteformat som visas i Terminal 2 på Heathrow Airport. Här passerar 18 miljoner människor varje år, på väg till ett hundratal destinationer. Motivet är en världskarta och ett ovanligt inslag är landlevande växter, som guckuskon i Europa och jungfruträdet i Kina.

— Jag gjorde Botanical Garden på uppdrag av Heathrow Airport och Kew Gardens. Växterna representerar utrotningshotade arter och uppmärksammar Kew Gardens arbete med att samla in och lagra fröer från hela världen.

Virkade blommor uppmärksammar utrotningshotade växter i Botanical Garden.

Bonaden Botanical Garden är sex meter bred och två meter hög. Den tog fem månader att färdigställa och Vanessa Barragão beskriver den som sitt viktigaste verk – helt enkelt eftersom så många kan se den. De flesta av hennes verk är annars ganska otillgängliga; de ägs av privatpersoner, institutioner och företag.

— Ett mål för framtiden är att göra min konst tillgänglig för alla. Kanske genom att lämna studion och arbeta offentligt – utomhus i olika stadsmiljöer. På så sätt skulle jag nå ut med min konst till många fler.

Botanical Garden på plats i terminal 2, Heathrow Airport.

Vanessa Barragão förmedlar ett miljöbudskap

Vanessa Barragãos mål är att förmedla korallrevens skönhet. Hon vill även skildra den miljöförstöring som industriell textilproduktion orsakar, inte minst på marina ekosystem. Ett exempel är bonaden Coral Garden som visar hur klimatförändringar påverkar reven: mångfalden av färger på bonadens vänstra sida skiftar till benvitt och beige på den högra.  

Coral Garden illustrerar fenomenet korallblekning.

— Korallreven tillhör jordens mest artrika miljöer. De sjuder av liv och fungerar som barnkammare åt många fiskarter. Samtidigt är de känsliga för miljöpåverkan, som temperaturförändringar, föroreningar och försurning. När korallreven kommer till skada förlorar de sin färg och förvandlas till vita spöklandskap.

Förloppet kallas korallblekning och återkommer som tema i många av hennes verk. I motsats till sinnebilden för ett prunkande rev, arbetar hon därför ofta med urblekta färger.

— Valet av en ljus färgpalett är inte i första hand estetiskt. Istället visar det effekten av hur vi människor behandlar vår planet. Det främsta syftet med min konst är att skapa medvetenhet. Bara genom att arbeta tillsammans kan vi rädda dessa fantastiska ekosystem.

VISSTE DU ATT?!
–––

Korallreven räknas som ett av världen mest artrika och hotade ekosystem. De upptar mindre än en procent av havsmiljön; ändå lever en fjärdedel av allt marint liv i anslutning till reven. Utan skydd riskerar majoriteten av världens korallrev att försvinna till år 2050.

LÄS MER: Edouard Martinet visar skönheten – i muttrar, skruvar och skrot >


Lotta Odelius
Lotta Odelius

Hej och välkommen till min blogg om återbruk, hållbarhet och hantverk! Här vill jag sprida kunskap om hållbar design och hållbart mode. Jag vill också gärna inspirera till en mer medveten livsstil. Stötta gärna mitt arbete genom att sprida bloggen till andra, och genom att följa mig på Instagram.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment