Det som ser ut att vara generösa erbjudanden till dig som kund är i själva verket smarta marknadsåtgärder som får dig att köpa mer.

Bästa vägen till ett hållbart mode är att konsumera mindre. När du väl bestämt dig för att köpa färre plagg motarbetas du av modeföretagen som ständigt vill att du ska köpa mer. Här är de vanligaste köpfällorna och tips på hur du undviker dem:


1. Sänkta priser/REA

Prislappens psykologi är enkel: ju lägre pris en vara har – desto lägre är tröskeln för köp. Skippa därför rean och använd varans ordinarie pris som motvikt till köpsuget. Kan du inte motivera ett köp till ordinarie pris – avstå från köp helt och hållet.


2. Köp 3 betala för 2

Erbjudandet ”köp 3 betala för 2” är en win-win för både dig och modeföretagen kan tyckas. I själva verket trefaldigar du din konsumtion och betalar dubbelt så mycket som du tänkt från början. Den verkliga vinnaren är företagen – den största förloraren är miljön.


3. Öppet köp

Det är lätt att köpa hem ett plagg när man kan lämna tillbaka det – och jobbigt att lämna tillbaka ett plagg när man väl köpt hem det. ”Öppet köp” är därför inte bara en schysst service gentemot dig som kund utan även ett sätt att sälja mer.

För att undvika öppet köp-fällan kan du tänka så här: Ett plagg som inte känns klockrent i provrummet, känns sällan klockrent någon annanstans heller.


4. Tillfälliga kollektioner

En del modeföretag – till exempel H&M – är experter på att skapa köpsug genom att ta fram designerkollektioner i begränsad upplaga. Och få saker hetsar väl till köp som farhågan att ”ditt” plagg ska säljas till någon annan medan du själv blir utan? Häng på låset om du vill, men håll huvudet kallt och köp bara plagg som du inte kan leva utan.


5. Självutnämnda miljömärkningar

Som konsument är det lätt att legitimera ett köp genom att tänka: ”Ja men, den är ju i alla fall miljömärkt …”. Det här vet modeföretagen som använder sig av symboler som påminner om certifierade märkningar för att sälja mer.

Det yttersta syftet med självutnämnda märkningar är alltid att leda dig som konsument till ett köp. I första hand handlar det från företagens sida om att driva försäljning – inte om att ”göra gott”.


LÄS MER!
–––
Vill du ha fler smarta tips att ta med på shoppingturen?! Det hittar du i min hållbara guide för dig som vill köpa nytillverkade kläder >

Show CommentsClose Comments

Leave a comment