En återbrukad petflaska och en japansk bambuvisp. Det var utgångspunkten för PET-lamp – en produkt som kombinerar återbruk med vävtekniker från hela världen. Formgivare är Alvaro Catalán de Ocón från Madrid. Han beskriver ett globalt projekt som omvandlar skräp till värdefull resurs.
Alvaro Catalán de Ocón är industridesigner ut i fingerspetsarna. Han är skolad att tänka exakt, mätbart och att anpassa en design för massproduktion. Ändå är hans mest framgångsrika produkt en lampa som tillverkas för hand med uråldriga hantverkstekniker.
— Jag har designat många lampor som är minimalistiska och tekniskt avancerade, säger Alvaro Catalán de Ocón. PET-lamp är raka motsatsen.
Varje PET-lamp består av en återbrukad petflaska. Genom korken löper en sladd och högst upp i flaskans hals fäster ljuskällan, vanligtvis en vanlig glödlampa. Flaskans kropp skärs till remsor och fungerar som varp till skärmen som vävs av olika naturmaterial.

Alvaro Catalán de Ocón.

PET-lampor på plats i studion i Madrid.
Från skräp till värdefull resurs
Den första PET-lampan såg dagens ljus 2011. Alvaro Catalán de Ocón var inbjuden till Colombia för att delta i ett projekt som uppmärksammade miljöproblem orsakade av petflaskor, bland annat nedskräpning av Amazonfloden. Hans uppgift var att lyfta fram problemen och att hitta ett sätt att ta vara på en uttjänt produkt som i grunden har bra egenskaper.
— Petflaskan är ett av vår tids mest massproducerade föremål. Samtidigt kan den återvinnas hur många gånger som helst. Egentligen är det inte materialet som är problemet, utan sättet vi hanterar det på.
I stora delar av världen är petflaskor en engångsprodukt. Colombia är ett exempel. Där finns inget system för återvinning och flaskorna hamnar ofta i naturen. Ofta följer de med regnvattnet ut i floderna som för dem vidare ut i havet. Där samlas de i enorma sopberg där ingen tar ansvar för dem.
— Ett mål med PET-lamp är att sprida kunskap om det problemet. Det är också ett sätt att att förändra synen på petflaskorna, från skräp till värdefull resurs.
På de orter där PET-lamp tillverkas betraktar lokalbefolkningen inte petflaskorna som skräp. I stället ser de möjligheten till en inkomst. De ser också potentialen i flaskornas material: i dess färg, form och styrka. De vet att flaskan ska integreras i lampans design och är en central del av slutresultatet.
— Vi vet att vi aldrig kommer kunna lösa miljöproblemen genom PET-lamp. Men vi kan ta ett litet steg i rätt riktning.

Juan Valenzuela använder petflaskan som stomme i lampans skärm, i Chimbarongo, Chile.

PET-lampor från Chile i rottingens naturliga färg.
Petflaskan som kulturbärare
Designen av PET-lamp utvecklades i nära samarbete med en hantverksgrupp i Bogotá. Kontakten förmedlades av Asociación Artisanías de Colombia – en organisation som arbetar för att bevara lokala hantverkstraditioner i landet.
När Alvaro Catalán de Ocón och hans team anlände från Spanien var konstruktionen av lampan klar. Med i bagaget fanns en enkel prototyp, men lampan hade ännu inte funnit sin slutgiltiga form.
— Vi visste att produkten skulle fungera och hade en vag idé om slutresultatet. Ändå hade vi ingen aning om vart vi var på väg.
Hantverksgruppen i Bogotá bestod av kvinnor och män från Cauca, en region i nordvästra Colombia som härjas av gerillakrig. De var flyktingar som tvingats lämna sina tidigare liv: sina hem, sina rötter, sina djur och sin mark. Alvaro Catalán de Ocón beskriver ett omtumlande möte med en främmande kultur och flyktingarnas stigma, men också med textila hantverkstraditioner som gått i arv i generationer.
— I Colombia är hantverket ett sätt att umgås. Det är också ett sätt att berätta sin historia. Tro, ritualer och ursprung gestaltas i väven.
Det spanska teamet stannade i Bogotá i åtta veckor. Under den här tiden skedde ett ömsesidigt utbyte av kunskap och idéer. Genom hantverket skapades en atmosfär av tillit, och långsamt växte den första kollektionen PET-lamp fram. Beslut om färger och mönster överlämnades till hantverkarna och resultatet är en kollektion med stor variation; enkla ränder varieras med intrikata mönster som härstammar från Inkariket.

Manuela Dura tillhör minoritetsfolket Eperara siapidara i Colombia.
Lampor ur kollektionen med samma namn.

Set med tolv PET-lampor tillverkade i Colombia.
Samarbeten i sju länder
Idag samarbetar Alvaro Catalán de Ocón med hantverksgrupper i sju länder: Colombia, Chile, Etiopien, Japan, Thailand, Australien och Ghana. I varje land anpassas lampans design till lokala hantverkstekniker och till lokala naturmaterial, som bambu, rotting, palmblad eller elefantgräs. Varje nytt samarbete inleds med en workshop och under flera veckor sker en kreativ korsbefruktning.
— Vi kommer aldrig till en ny plats med en färdig produkt och vill köpa arbetstimmar. I stället vill vi ha ett ömsesidigt utbyte. Det finns också alltid ett gemensamt intresse; hantverkarna vet att PET-lamp är ett projekt som ger stadig inkomst under lång tid framöver.


Chiemi Ogura förbereder bambu för väven – ett arbete som kräver år av träning.
Alla hantverkare förbereder sitt eget arbetsmaterial för väven. De skördar och lagrar, torkar och tvinnar, blötlägger och färgar in. Rotting och bambu splittas till tunna remsor – ett mödosamt arbete som kräver en mästare med kniven.
Gemensamt för alla länder är att hantverksteknikerna används för att fläta och binda korgar. Flätade korgar består av vertikala och horisontella remsor som tillsammans bildar en väv. Det är ett uråldrigt hantverk och korgar tillverkas på samma sätt idag som för tusen år sedan.
”Många hantverkstekniker har industrialiserats. Men ingen har lyckats uppfinna en maskin som tillverkar korgar.”
Alvaro Catalán de Ocón
De flesta lampor är flätade. Ett undantag är lamporna från Etiopien som tillverkas på samma sätt som spiralbundna korgar. Olika mönster skapas genom att tunna band viras kring buntar av torkat gräs.
— Om man jämför en PET-lamp från Etiopien med en PET-lamp från till exempel Thailand är skillnaderna stora. Både i konstruktion, färg och utförande.
I Etiopien är det alltid kvinnor som väver. De använder torkat gräs och remsor av palmblad som de färgar in med naturliga färgpigment. Kulörerna skiftar, från skarpt rosa till ärtgrön och gul. Mönstren skapas ur minnet och variationerna är oändliga.
De thailändska skärmarna tillverkas i stället enligt exakta förlagor. Arbetet kräver stor precision och varje skärm tillverkas av tre hantverkare, var och en specialiserad på sitt moment. Resultatet är symmetriska mönster som bildar en harmonisk helhet.

En liten blomma, pikul, har givit namn åt det traditionella mönster som vävs på de thailändska skärmarna. Somkhid Kotadee är en av sex skickliga hantverkare i Phanat Nikom, Thailand.
”PET-lamps viktigaste roll är inte som designobjekt, utan som kulturbärare. Varje hantverkare har sin personlighet, sin bakgrund och sin historia. I stället för att styra hantverkarnas arbete uppmuntrar vi dem att uttrycka sig själva och sin kultur genom väven.”
Alvaro Catalán de Ocón

Anamolika Azure ingår i en hantverksgrupp i Bolgatanga i norra Ghana.
Hon använder en avancerad teknik som ger lampskärmarna böljande former.

Kasech Demeke i Addis Abeba tillverkar lampskärmarna på samma sätt som spiralbundna korgar
– mönster skapas genom att band av palmblad viras kring buntar av torkat gräs.

Inspirationen till de etiopiska PET-lamporna kommer från korgar som
används för att servera injera, ett traditionellt, etiopiskt bröd.

Från färgstark etno till stilren enkelhet
PET-lamp har blivit Alvaro Catalán de Ocóns bästsäljare. Lamporna tilltalar en stor publik och bland köparna finns både privatpersoner och företag. Särskilt populär är hans signaturprodukt: stora klasar med sex, tolv eller tjugoen lampor vardera.
— För ett par år sedan ville Philippe Starck köpa 300 lampor till sin egen trädgård. Och vi har levererat PET-lamp till flera av hans restauranger i hotellkedjan Mama Shelter, säger Alvaro Catalán de Ocón.
Hittills har PET-lamp tillverkats i 25 000 exemplar. Projektet genererar också en stadig inkomst, både för de skickliga hantverkare som tillverkar lamporna och för Catalán de Ocóns designstudio i Madrid.
Framgången beror delvis på att PET-lamp passar i de flesta miljöer. Lampan är en skön kontrast i en stram hotellobby och förstärker atmosfären i en bohemisk restaurang. De många kollektionerna innehåller även något för alla stilar: färgstark etno från Afrika, stilren enkelhet från Japan och finstämda symmetrier från Thailand.
LÄS MER! Återbruk – din guide till vad, hur och varför >

PET-lamps signaturprodukt är set med sex, tolv eller tjugoen lampor vardera.
FAKTA – PET-LAMP
–––
Tillverkningen av PET-lamp inleddes som ett socialt projekt i samarbete med Asociación Artisanías de Colombia – en organisation som arbetar för att bevara lokala hantverkstraditioner i Colombia. Idag tillverkas PET-lamp i sju länder i samarbete med lokala hantverksgrupper.
www.pet-lamp.org
Den här artikeln är tidigare publicerad i Vävmagasinet nr 1 2022.
Foto: Thomas Canet, Yaya Hoshino och PET-lamp.