Upcycling handlar om att använda gamla prylar på nytt sätt och om att återvinna smartare. Upcycling är en sammanslagning av orden ”recycling” (återvinning) och ”up”, där ordet ”up” (upp, öka) visar att ett material eller en produkt som upcyclas ökar i värde och/eller i kvalitet.
På engelska kallas upcycling också ”creative reuse” som betyder kreativt återbruk. Genom upcycling och kreativt återbruk får kasserade föremål nytt liv som nya produkter, till exempel möbler, inredningsdetaljer, kläder och smycken.
Exempel på traditionellt återbruk är trasmattor och lapptäcken som tillverkas av gamla kläder. Inom upcycling har återbruket fått en kreativ spets och professionella formgivare skapar designobjekt av gamla prylar, spill och skräp.
En del av charmen med kreativt återbruk är att man ofta kan gissa sig till materialets ursprung eftersom delar av den gamla produkten är bevarade. Ett exempel är Kathleen Nowak Tuccis halsband ”Hummingbird” (ovan) som är tillverkat av återbrukade Nespresso-kapslar.
Ett annat exempel är Pawel Grunerts stol SIE43, där stommen är av rostfritt stål och sittdynan av PET-flaskor.
De flesta återbrukade designobjekt tillverkas av formgivaren själv i enstaka exemplar eller i små, exklusiva serier.
Läs mer: 10 designers som briljerar i kreativt återbruk >>
LÄS MER! Ordet upcycling används även inom industrin. Där brukar man säga att material som ger stora miljövinster och/eller stora ekonomiska vinster när de återvinns, är material som upcyclas. Läs mer här: Upcycling del 2: Ett smartare sätt att återvinna >>
Upcycling för hobbyhantverkare och DIY:are
Upcycling är även en populär nisch för många hobbyhantverkare och DIY:are. Många kreativa återbrukare säljer sina produkter på Etsy som specialiserat sig på hantverk och vintage-föremål.
Ett exempel på Etsy-butik är MyPaperTale som drivs av Hedva Klein. Hedva Klein gör bland annat armband av pappersrondeller som hon stansar ut ur gamla böcker och tidskrifter. Liksom många Etsy-hantverkare tillverkar hon armbanden på beställning och hon uppmuntrar önskemål om bok (!), färg och längd på armbandet.
LÄS MER! Återbruk – din guide till vad, hur och varför >
Idag finns 185 449 produkter med taggen ”upcycled” till salu på Etsy; motsvarande siffra år 2010 var 7 900. Använder man Etsy som trendbarometer har alltså upcycling ökat i popularitet med 2 347 % på åtta år.
Kreativt återbruk som affärsidé
Många företag har skapat en nisch genom att använda uttjänta prylar och material för att tillverka nya produkter. Ett av mina favoritexempel är Nukak som tillverkar väskor och accessoarer av bl a cykelslangar och kitesegel.
Nukaks signaturprodukt är väskor som tillverkas av reklambanners i PVC-plast. Nukaks affärsidé är briljant: de skapar något nytt av ett material som annars skulle eldas upp och har stor variation i sortimentet eftersom reklamkampanjerna ofta byts ut.
Gamla prylar och material används på nya och oväntade sätt
Upcycling är en bred designnisch som rymmer alla stilar och material så länge materialen är återbrukade.
Det är återbruket – att en sak eller ett material använts tidigare i sin ursprungliga funktion – som är själva kärnan inom upcycling.
Trots det är några av designklassikerna inom upcycling tillverkade av nya och oanvända saker/material, t ex bordet ”Tour” och takkronan ”Porca Miseria”. Båda är ritade på 1990-talet, långt innan upcycling etablerades som begrepp i designvärlden.
Bordet Tour ritades 1993 av italienskan Gae Aulenti som är en av 1900-talets mest erkända kvinnliga arkitekter och formgivare. Bordet består av en glasskiva och fyra svängbara cykelhjul.
Takkronan Porca Miseria ritades 1994 av tyska industridesignern Ingo Maurer. Takkronan består av krossat porslin och bestick i ett välkomponerat kaos.
Det både Aulenti och Maurer visade med sin design var att ett oansenligt vardagsföremål kan få nytt liv i en ny funktion.
En tallrik behöver inte vara en tallrik och ett cykelhjul ett cykelhjul; istället kan cykelhjulet vara ett bordsben och tallriken en skärva i en annorlunda takkrona.
Typiskt för upcycling är just att saker och material används på nya och oväntade sätt. Upcyclade designobjekt präglas därför ofta av klurighet, humor och nytänkande.
Upcycling innebär många miljövinster
Grundbulten inom upcycling är alltså återbruk/återvinning och vinsten med upcycling är dubbel: dels räddar vi värdefulla material från att hamna på soptippen eller eldas upp, dels slipper vi utvinna och förädla nya råvaror.
Genom att t ex använda virket i gamla lastpallar slipper vi fälla nya träd, och genom att använda plasten i befintliga plastprodukter slipper vi borra upp ny olja och göra ny plast av.
På så sätt spar vi både naturresurser och massor av energi. Vi minskar också koldioxidutsläppen, mängden föroreningar och mängden avfall. Upcycling är alltså en win-win för alla, och mest av allt för miljön.
Läs mer: Upcycling del 2: Ett smartare sätt att återvinna >>
Featured image: Ännu en upcyclad klassiker – ”Transit chair” i design av Boris Bally. Transit chair tillverkas av kasserade vägskyltar.