Under närmare femtio år gömdes borotextilierna undan som en pinsam påminnelse om ett fattigt förflutet. Idag är de på världsturné, bland annat inom modevärlden. Jeansmärket Kapital rider på borovågen genom att kombinera modern denimkultur med äldre tiders trastextil. Resultatet är en återbrukad look med skyhög trendfaktor.

Boro är japanska textilier som har använts långt utöver det vanliga tack vare flitiga reparationer. De flesta borotextilier skapades under 1800-talet och användes sedan i generationer. Oftast gjordes lagningarna med sashikobroderier och återbrukade bomullstyger.

Det finns flera likheter mellan dagens jeansmode och äldre tiders boro. Materialet är i grunden detsamma och både borotextilier och denimplagg karaktäriseras av synliga sömmar. Japanska jeansmärket Kapital förstärker likheterna genom att imitera, tolka och förnya borotextiliernas estetik.

Kapitals baseballkeps slår ett slag för boro.

Trastextil möter modern denimkultur.

Många av Kapitals plagg är ett lappverk av tygbitar, sömmar och stygn, precis som borotextilier från 1800-talet. Det som placerar plaggen i nutid är moderna snitt, oväntade detaljer och tydliga influenser från USA. Vanliga motiv i Kapitals plagg är t ex symboler som refererar till amerikansk biker- och hippiekultur – benknotor, smileys och fredsmärken.

Japan möter Amerika i plagg från japanska Kapital.

LÄS MER!
–––
Boro är en extrem form av återbruk som drevs fram av fattigdom och kyla. Trastextilierna ger också uttryck för en urgammal japansk zero waste-filosofi som kallas mottainai. Läs mer om mottainai och om boro här: Boro – från armod till hype i japansk trastextil >>

Kapitals boroinspirerade plagg säljs under varumärket Kountry. En del plagg tillverkas av nya material, andra av autentiska borotextilier eller amerikanska vintageplagg.

De plagg och accessoarer som har flest likheter med boro har många handsydda detaljer, som lappar i lager eller sashikoinspirerade sömmar. I jeansen ”Century denim” är tyget genomborrat av tusentals maskinsydda stygn. Stygnen gör jeansen mer slitstarka och målet är att de ska hålla i hundra år – därav namnet (century = århundrade).

Skjorta av amerikanska vintagetextilier.

Tusentals stygn i Century denim.

Kapitals boroinspirerade plagg säljs under varumärket Kountry.

Kiro och Toshikiyo Hirata.

Kapital ägs och drivs av far och son – Toshikiyo och Kiro Hirata. Toshikiyo har kunskapen om det traditionella hantverket medan Kiro är kreativ motor. Deras företagsfilosofi är enkel och sammanfattas i ett enda ord: ”Denim”.

SÅ FIXAR DU STILEN SJÄLV!
–––

Priserna på Kapitals plagg varierar från runt 3 000 kr (för en väska) till 15 000 kr (för en skjorta). Det fina är att du kan fixa stilen själv genom att återbruka på riktigt – det är cirkulärt, kreativt och så gott som gratis. Tipsen du behöver för att komma igång hittar du här: Inspiration från modevärlden – så fixar du en återbrukad look >>

Show CommentsClose Comments

Leave a comment