Formgivaren Marie-Louise Hellgren beskriver sig som en snäll rebell på korståg mot svensk möbelindustri. Hennes mission handlar om att väcka branschen och manifesteras i Lilla Snåland – en pall av spillvirke som utstrålar tidlös skönhet.

Pallen Lilla Snåland är en flirt med gamla tiders mjölkpall. Den står stadigt på tre ben och sitsen är rund. Formgivare är Marie-Louise Hellgren, möbeldesigner med upcycling och återbruk som nisch.

—  Jag gillar att designen i Lilla Snåland är demokratisk, säger Marie-Louise Hellgren. Den har ingen riktning och man kan sitta på alla håll.

Pallen Lilla Snåland i vitlaserad björk. Pallen har rund sits med ett hål i mitten.

Demokratisk design i Lilla Snåland.

Lilla Snåland är tillverkad av spillvirke i Stolabs möbelfabrik i Smålandsstenar. Här tillverkas också Carl Malmstens klassiska stol Lilla Åland sedan 1942.

—  När Stolab tillverkar Lilla Åland sågas två kilformade bitar bort från den korslimmade kvadrat som ska bli sitsen, säger Marie-Louise Hellgren. Det rör sig om cirka 30 000 bitar om året av finaste kärnvirke.

Tills för tre år sedan eldades träbitarna upp. Idag bildar de sitsen i Marie-Louise Hellgrens design. Fjorton träbitar vrider sig kring centrum och bildar på ett naturligt sätt ett hål i mitten. Designen är inspirerad av Fibonaccis talföljd och de spiralformer vi ofta ser i naturen, i till exempel kottar, snäckor och solrosens blomkorg.

—  Idén till designen var självklar och det var spillbitarna som visade vägen, säger Marie-Louise Hellgren.

Pallen Lilla Snåland tillverkas i numrerad och signerad upplaga. Upplagan är helt beroende av hur många exemplar av Lilla Åland som tillverkas i fabriken i Smålandsstenar. Varje sits till Lilla Åland ger två bitar spillvirke och varje sits till Lilla Snåland kräver fjorton – varken mer eller mindre.

Fyra vita pinnstolar i klassisk design vid ett bord i björk och en ljus lokal med betongväggar.

Spillvirket kommer från tillverkningen av pinnstolen Lilla Åland. Design av Carl Malmsten 1942.

Tidlösa möbler av svensk björk – Lilla Åland och Lilla Snåland. Lilla Snåland i design av Marie-Louise Hellgren, möbeldesigner med upcycling som nisch.

Svalt intresse för upcycling från
konservativ möbelbransch

Designarbetet av Lilla Snåland gick snabbt – ett par veckor bara från skiss till färdig prototyp. Det som tog tid var att hitta en producent som var villig att satsa på upcycling. Under 2013–2016 kontaktade eller besökte Marie-Louise Hellgren nästan alla svenska möbelfabrikanter för att hitta en samarbetspartner. Hon beskriver responsen som sval, ointresserad eller till och med avvisande.
IKEA besökte hon fem gånger.

—  Upcycling anses krångligt, säger Marie-Louise Hellgren. Branschen domineras också av nepotism och företagen har ofta en övertro på manliga formgivare. Dessutom är det viktigt att vara ung och lovande.

Marie-Louise Hellgren hade alltså oddsen emot sig, både när det gällde konceptuell idé, ålder och kön. Till sist nappade ändå Stolab och resultatet är Lilla Snåland som lanserades 2017. Samma år nominerades pallen till flera priser och erhöll bland annat utmärkelsen Årets inredningsaccessoar under Elles stora designgala, Elle Decoration Swedish Design Awards.

Nio exemplar av pallen Lilla Snåland i industrilokal. På väggen en poster med ett grafiskt tryck av pallens karaktäristiska sits.

”Prima spillvirke i en vacker och användbar möbel som bevisar att det är bäst när hjärtat får styra”. 

Elle Decoration Swedish Design Awards

Lilla Snålands karaktäristiska sits i grafiskt tryck av Jollygoodfellow.

Vision om förändring

För Marie-Louise Hellgren är pallen Lilla Snåland mest av allt ett bevis för att uthållighet ger resultat. Pallen visar också på ett bra samarbete och att ingenting är omöjligt.

—  Hållbar design är inget man åstadkommer ensam, säger hon. Hållbarhet handlar också om företagens ansvar, om produktion, miljöpåverkan, ekonomi, sociala förhållanden och beteenden.

För att åstadkomma det krävs starka samarbeten och modiga producenter, men också designers som ser bortom ytan och till helheten.

—  En designers uppgift är att vara lyhörd och att kunna lyssna både inåt och utåt, säger Marie-Louise Hellgren. Det handlar om att inspirera andra genom att skapa vackra och roliga föremål, men det måste också finnas en innerlighet i det man gör – ett genuint uppsåt.

Hennes eget uppsåt handlar om att skapa och agera hållbart och följa sin egen övertygelse. Visionen är att väcka branschen och att så frön till förändring – både i produktions-, design- och konsumtionsledet.

LÄS MER: Edourd Martinet visar skönheten – i muttrar, skruvar och skrot >

VISSTE DU ATT?!
–––
Marie-Louise Hellgren arbetar med upcycling som designmetodik, bland annat genom att återbruka spill från nytillverkning. Ett exempel är Lilla Snåland, ett annat är sittpuffen Pink One som består av samma material som krockkuddar. Både Lilla Snåland och Pink One ingår i Nationalmuseets samlingar som exempel på hållbar design.

En hög och en låg sittpuff i ett rosa veckat plastmaterial.

Sittpuffen Pink One tillverkas av spill från krockkuddar.

Parkettgolv som består av hundratals kilformade träbitar i olika blå nyanser.

Av spillet från Lilla Åland har Marie-Louise Hellgren även designat kroken Spillkråkan och ett golv som färgas in med naturliga färgpigment. Golvets design återkommer i mattan Wedge Carpet från Asplund.


LÄS MER!
–––

Marie-Louise Hellgrens design är exempel på hur spillbitar från nyproduktion tas tillvara genom upcycling. Läs mer om 2000-talets smartaste designtrend här: Upcycling del 1 – den ultimata guiden till kreativt återbruk >>

Show CommentsClose Comments

Leave a comment